Ottone hanggerjesztő – Teszt

2. december, 2011 Egyéb, Tesztek

Előszó

Az idei Budapesti Nemzetközi Vásáron találkoztunk első alkalommal a Go-Sound-Hungaryvel. Tulajdonképpen arra lettünk figyelmesek, hogy a standjukon nem volt kiállítva semmi, mégis hangosan szólt a zene. Közelebb lépve is csak egy-két üvegtáblát és egy asztalt láttunk. Ekkor Krizsán Tamás projektvezető mesélte el nekünk részletesen, hogy miről is van szó. Gyakorlatilag egy olyan technológiát mutatott be nekünk, melynek segítségével termékük bármilyen felületet képesek megszólaltatni. Így a hang nem egy hangszóróból jön, hanem magából a tárgyból, amire ráhelyeztük. Mint az általunk leginnovatívabbnak megítélt termék képviselőivel mondhatni pár nap alatt megállapodtunk. Ezt követően kaptuk meg a termékcsalád legkisebb tagját, az Ottonét.

Külső

A termék egy nagyon szép és emellett elegáns dobozban érkezett hozzánk. Kibontása a csomagolás miatt külön technikát igényelt. Az alapcsomagban található maga az eszköz, illetve a hozzátartozó kábel, melynek egy standard +/- a vége.

Az Ottone külseje leginkább egy cilinderre emlékeztetett. Felül a termék megnevezése van elég megnyerően belegravírozva. Oldalt található a hozzáadott kábel bemente, az alsó része pedig kétoldalas ragasztóval van bevonva. Ennek megfelelően használata elég egyszerű.

Beszerelés

A Go-Sound-Hungary által forgalmazott termékek közül az Ottone szerelése a legkönnyebb. Gyakorlatilag a teendő annyi, hogy a kétoldalas ragasztót védő fólia leszedése után bárhova felhelyezhetjük. A nagyobb feladat az, hogy megvizsgáljuk, hogy a helységben melyik felületen szól a legjobban.

Tesztkörnyezet/értékelés

Értékelésünk során több szempontból fogjuk megvizsgálni a terméket. Ilyen például a térérzet, a hangerő, illetve a dinamika. Tesztkörnyezetünk nem mondható egységesnek. Elvittük barlangba, kávézóba, erdőbe, pincébe, hűtőkamrába, kazánházba, lépcsőházba és még sok különböző helyre. Mivel az Ottone nem rendelkezik hazánkban versenytársakkal,
ezért összehasonlítási alapunk nem volt.

Teszt

Tesztzenéink

Barabás Lőrinc Eklektrik – DDDD

Bitsűrűség: 224kb/s

Barabás Lőrinc Eklektrik – Dóri

Bitsűrűség: 224kb/s

Zoo Brazil featuring Rasmus Kellerman – There Is Hope

Trentemøller – The Forest

Fábián Juli Jazz Riff – Relax

Médium: CD
(Unicus Hungary 2009)

Zoohacker & Fábián Juli – Liberation

Médium: CD

(CLS 2011)

Tchaikovsky Overture 1812

Miután megkaptuk a készüléket, először otthon próbáltuk ki egy asztalon. Először figyelmen kívül hagytunk minden ajánlást, illetve utasítást és ráhelyeztük egy vastag fa asztalra. Mondanom sem kell, hogy az eredmény nem volt túl meggyőző. Ekkor láttuk, hogy maga a termék azon túl, hogy kitűnő, nem tud kiteljesedni bármilyen felületen. Ezt követően megpróbáltuk nyomtatóra, tv-re, padlóra és egyéb helyekre elhelyezni, ahol már látszott, hogy tényleg egészen kellemesen szól minden beépítés, vagy szerelés nélkül.

A gyártó által ajánlott összes anyagot és anyagvastagságot sikerült kipróbálnunk. Az ajánlás szerint a legjobban használható anyagok közé tartozik például a fa, a gipszkarton. Kicsit szkeptikusan fogadtuk, ezért minden anyaggal leteszteltük.

Annyit első körben érdemes leszögezni, hogy a tesztelésre alkalmas anyagok vékonysága az egyik legfontosabb tényező. Minél inkább vékonyabb egy anyag, annál jobban meg lehet rezegtetni a felületét, így jobb hangzást érhetünk el.

Gipszkarton

A táblázat szerint a leginkább ajánlott anyag a gipszkarton. Az ő esetében szinte minden vastagságon ajánlott a használata. Mi egy 25milliméteres lapon próbáltuk ki. Itt a hangzás elég jó volt. Nem volt az a tipikus csőhangzás, viszont a mélyebb hangok nehezen jöttek ki rajta.

Fa

A fa esetében egy 20mm-es lapot választottunk. Véleményünk szerint ez a legoptimálisabb vastagság. Itt nagyon jól kijönnek a mély és a magas hangok is. Együttes hatásuk pedig elfogadható. Volt egy olyan érzésünk a tesztelés során, hogy a fa egy kicsit tompítja a készülék teljesítményét. Ettől eltekintve kellő hangerőre feltekerve egészen kellemesen szólt.

Vas-, fémlemez

A vas-, illetve fémlemezek esetében még több dologtól függ a tesztelés. Itt nem elég arra figyelni, hogy milyen vastagságú az adott anyag, hanem arra is különös figyelmet kell fordítani, hogy a lemez fixen legyen rögzítve, ugyanis a szélek hajlása szerint változik a hangzás, illetve a hangszín. Ha lefelé hajlik a fémlap, akkor a mélyebb hangok fognak kijönni rajta, még akár torzítva is. Ha viszont az adott lemezt felfelé hajlítjuk, akkor a magasabb hangok fognak kijönni. Ebben az esetben nem torzítva, hanem ércesen.
Mi egy 0,7mm-es vaslemezt próbáltunk ki. Először nagyon ércesen szólt, a mély hangoknál pedig torzított is. Ekkor jöttünk rá, hogy nem elég csupán rátenni a felületre, hanem érdemes egy befoglaló keretet is készíteni hozzá. Ez meg is történt. Ezután a lemezünk nagyon szépen vezette a hangot. Mind a magas, mind a mély hangok nagyon jól szóltak rajta.

Beton, márvány, parafa

Az Ottonéhoz leginkább nem ajánlott anyagok közé tartozik a beton, a márvány, illetve a parafa.  A többihez hasonlóan ezeken is kipróbáltuk. Egy körülbelül 5mm-es parafa lapon próbáltuk ki a teljesítményét. Mondanom sem kell, hogy puha anyag révén elég rossz eredményt kaptunk. A mély hangok még csak-csak kijöttek, de magasabb hangszíneknél már eléggé Sokolos hangzása volt.

Beton esetében egy 50mm-es betonszegélyt használtunk. Az ajánláshoz hasonlóan valóban rossz teljesítményt kaptunk. Ezt fokoztuk azzal, hogy még három betonlapot pakoltunk alá. Ahhoz képest, hogy a betontömbök nem voltak egybeöntve, csak érintkeztek egészen meglepő volt, hogy még a másik három is megszólalt.

Polikarbonát

A tesztelés alatt kipróbált anyagok győztese a polikarbonát lett. Egy 10mm-es lapra helyeztük Ottonét. Gyakorlatilag ez volt az egyik legjobb anyag, ahol a magas, illetve a mély hangok is nagyon jól kijöttek.

Hungarocell, krómacél, nyáklap

Nyáklapra, vagyis a nyomtatott áramkörök állandó alapanyagára helyezve egészen rossz hatást érhetünk el. Mind a magas, mid pedig a mély hangoknál torzít. Hasonlóképpen a hungarocell álmennyezet elemek esetében is torz hatást tapasztaltunk a mély hangoknál, viszont a magasabb hangok elég szépen szóltak.

A krómacélnál az lett az általános konklúziónk, hogy egyes lemezeknél nagyon jól kijönnek a magas hangok és nagyon jó a hangtovábbítás, ugyanis keménységüktől függően kisebb mértékben fognak berezonálni. A széleinek merevsége miatt ajánlott az előzőekben javasolt keret készítése.

 

Kávézó

A tesztelés úgy indult, hogy felkerestünk egy budapesti kávézót és ott asztalon, széken, gipszkartonon is kipróbáltuk. Itt leginkább a termék praktikumát próbáltuk megvizsgálni. Az eredmény nagyon pozitív lett. Ugyanis az asztalok aljára helyezve /vékony üveg, vékony fa/ legalább olyan jó hangerőt tudtunk elérni, mint a felettünk szóló beépített hangfal. Egy szóval az eredmény pozitív lett. Tesztelés közben arra lettünk figyelmesek nagyon sokan, hogy mindenki csodálattal nézte, hogy mit is csinálunk. Volt olyan vendég, aki oda jött hozzánk és meghallgatta közelebbről is, hogy az asztal milyen jól szól.

Extrém

Kicsit extrém körülmények között is le akartuk tesztelni az Ottonét, mivel a gyártó szerint akár -10-20C fokban is működőképes, ezért behelyeztük egy nagy fagyasztóládába. Itt körülbelül -11-13 fokra sikerült lehűteni. Érdekes volt, hogy még mindig működőképes volt, de magasabb hangszínnel szólt, illetve a mélyebb hangok kevésbé voltak érezhetőek.

Mivel a gyártó nem csak hideg, hanem forró környezetben is garantálja az Ottone működését, ezért fel kellett melegítenünk. Itt különösen kellett vigyázni arra, hogy bár a fémes részeket felmelegíthettük, de az oldalán lévő műanyag csatlakozó aljzatnál figyelembe kellett vennünk az olvadás veszélyét. Így körülbelül 50-55 fokosra sikerült felmelegítenünk. Ennek ellenére a hangszíne nem változott szinte semmit a szobahőmérséklethez képest.

Egyéb lehetőségek

Gondolkodtunk azon, hogy milyen lehetőségek rejlenek a termékben, amelyeket meg tudunk valósítani. Először a kertben való alkalmazhatóságát vizsgáltuk meg. Adott volt egy kerti pavilon teljes fém szerkezettel. A fémhez hozzáillesztve nagyon meglepő eredményt kaptunk. Az egész fém tartószerkezet egy hangforrásként szólt. Hogy a hatás teljes legyen érdemes kettővel megszólaltatni, melyeket kereszt alakban kellene felhelyezni.

Az Ottonét elvittük egy családi ház kazánházába. Itt, a házban végigmenő csőrendszerre helyeztük rá. Ezzel a megoldással sikerült az egész házban megszólaltatni a csöveket. A hangminőség természetesen nem volt annyira kitűnő, de egy lágy háttérzene megszólaltatásához pont elég.

A pincében megkerestük a felettünk lévő szoba középpontját és ott a mennyezetre helyeztük. Ezáltal a szobában a padló szólalt meg. Ahogy a csőrendszer, úgy a padló esetében is csupán háttérzenék hallgatására van lehetőség. Fontos megjegyezi, hogy a megszólaltatni kívánt anyagoknak nem szükséges egybeöntve lenniük, elég ha csak érintkeznek.

Kipróbáltuk a kerti úszómedencében is. Az Ottonét hozzáillesztettük a medence falához, így gyakorlatilag olyan hatást értünk el, mintha a víz szólalt volna meg.

Végszó

Már a tesztelés megkezdése előtt sejtettem, hogy az Ottone egy sokrétűen használható eszköz, de nem gondoltam volna, hogy ennyire sok lehetőség rejlik benne, ezért minden elismerésem. Az viszont már csak hab volt a tortán, hogy mennyire mostoha körülmények között is megállja a helyét. Az Ottone annak ellenére, hogy nagyteljesítményre képes inkább otthoni felhasználásra ajánlott. Nagyobb alapterületű helyiségekbe inkább a Figarot, vagyis a nagytestvérét javasoljuk.  70 ezer forint körüli árával és megbízhatóságával úgy gondolom jó választást jelent mindazok számára, akik egy jól elrejthető mégis biztos hangzást adó eszközt keresnek.

Specifikáció

Műszaki adatok:
   
Max. teljesítmény: 20 W
Impedancia: 4 ohm
Tápellátás: -
Tömege: 850g
 
Méretek: 
Átmérő: 50mm
Magasság: 50mm
Talp átmérő:   60mm
Környezeti hatások tűrése 
Hőmérséklet: 0°C > +70°C
Páratartalom /%/: 5 – 95

A szolgáltatóról

Weboldal: www.go-sound-hungary.com

Email: hungary@go-sound.com

 

 

 

 

 

About author